Thunberg håller tal i Colorado. Arkiv.  David Zalubowski / TT NYHETSBYRÅN
Thunbergs resa

Greta Thunberg utsatt för bedragare: ”Ber om ursäkt”

En handfull personer har kontaktat politiker och kända artister och falskeligen påstått sig vara Greta Thunberg, eller representera henne. Det skriver hon själv på Twitter. Thunberg meddelar också att hon ”ber om ursäkt till alla som blivit kontaktade – och kanske också lurade – av detta beteende”.

Thunberg hänvisar de som vill ta kontakt med henne att göra det ”via etablerade kanaler”, skriver TT.

Toppnyheter

Stefan Löfven. Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN
Smittan i Sverige

M KU-anmäler Löfven: ”Felaktigt om testning”

Moderaterna KU-anmäler statsminister Stefan Löfven för att ha misslett allmänheten i en intervju i Sveriges Radio, rapporterar Aftonbladet.

I intervjun sa Löfven att det är regionerna som ansvarar för testningen av alla de fyra prioritetsgrupperna, något som M anser vara missledande.

“Statsminister Stefan Löfven (S) har i uttalanden till media misslett åhörarna till en felaktig uppfattning avseende testning för covid-19”, skriver Edward Riedl, riksdagsledamot för M, i anmälan.

1 tim
L-ledaren Nyamko Sabuni. Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN
undefined

Sabunis (L) coronakritik: Regeringen misslyckades

Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni är kritisk till hur regeringen har hanterat coronakrisen.

– Regeringen har misslyckats, inte så mycket på grund av sin strategi utan mer för sin oförmåga att verkställa den, säger hon i en intervju till Aftonbladet.

Hon tycker att regeringen borde ha gjort mer för att stärka Sveriges krisberedskap och att man borde ha säkerställt att det skulle kunna gå att genomföra strategin innan man antog den.

5 tim
Fredrik Elgh/Illustrationsbild Umeå universitet/TT
undefined

Virolog om resorna: Risk för smitta med bussar och tåg

Beslutet att lätta på reserestriktionerna inom Sverige i sommar är i grunden positivt, men innebär också risker i och med att människor börjar resa mer kollektivt igen. Det säger Fredrik Elgh, professor i virologi, till TT.

– Det finns nog en kraftig smittspridningsrisk i det kollektiva resandet.

Elgh anser också att smittan i enskilda regioner som Västra Götaland är oroande och menar att den kan komma att förvärras i takt med att sommarturisterna blir fler.

Idag 05:45
Läs mer om Smittan i Sverige
Coronaviruset Smittans effekter
Ylva Johansson KENZO TRIBOUILLARD / AFP
Coronaviruset Smittans effekter

Ylva Johansson hoppfull om fria resor inom Europa

De inre gränserna och resandet inom EU ska vara tillbaka till det normala igen om några veckor – det hoppas EU:s inrikeskommissionär Ylva Johansson efter ett möte med EU:s inrikesministrar på fredagen.

– Personligen tror jag att vi kommer att vara tillbaka till ett fullt fungerade Schengenområde senast i slutet av juni, säger hon till AP.

Frankrike och Tyskland pressar på för ett samordnat öppnande av gränserna inom EU, säger inrikesminister Mikael Damberg till TT.

Han säger också att Sverige aktivt arbetar för att informera om coronasituationen i landet för att de EU-länder som ställer hårdare krav på inresor till Sverige ska tänka om.

1 tim
Illustrationsbilder. TT
undefined

SAS drar igång linjer till Europa – trots UD-avrådan

SAS drar inom kort i gång flera flyglinjer som legat nere under coronapandemin. Från och med 15 juni kan Stockholmsresenärer flyga till Visby, Östersund, Aten och Palma de Mallorca. Ytterligare elva linjer öppnar från Köpenhamn.

20 juni inleds flygningar till åtta andra destinationer, varav de flesta är vid Medelhavet.

Samtidigt gäller UD:s avrådan från alla icke-nödvändiga utlandsresor, vilket inkluderar turistresor, fram till den 15 juli, noterar TT.

– Vi förutsätter att alla följer de råd som kommer från svenska UD och reglerna i andra länder, säger presschefen Freja Annamatz till nyhetsbyrån.

4 tim
Läs mer om Coronaviruset
För den som bor i hyresrätt krävs en diskussion med värden Shutterstock
Ägande

Så fixar du laddning av elbilen i flerbostadshus

Antalet laddbara fordon ökar stadigt i Sverige, men tyvärr så hänger inte utbyggnaden av laddningsstationer riktigt med i svängarna. Det konstaterar SVT i en artikel. Och det handlar inte bara om möjligheten att ladda längs vägen, utan även om möjligheten att ladda hemma. Bor man i eget hus är det förstås en enkel sak att montera en laddare i anslutning till garaget, men för den som bor i flerfamiljshus blir det lite mer komplicerat.

”Bor du i lägenhet och vill skaffa elbil måste du oftast ta en diskussion med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen om att tillhandahålla laddplatser för elbilar”, skriver sajten Recharge, som konstaterar att det här trots allt har blivit lite enklare i takt med att efterfrågan ökat.

En smart och kostnadseffektiv lösning kan vara laddboxar med dubbla uttag, något som gör att man kan ombesörja laddningsbehovet för två fordon med en enda enhet. Recharge skriver att hyresvärdar och föreningar bör titta på Typ 2-laddboxar. Minimikrav som nämns är stöd för laddning med både en- och trefas och att boxen har nätverksanslutning.

Ett av många argument mot att tillhandahålla den här typen av laddningsboxar är att fastighetsägaren inte kan ta betalt för strömmen. Detta då man klassas som en elleverantör i det läget. Det går däremot bra att ta en schablonavgift.

Energimyndigheten skriver i en guide till laddning för den som bor i hyresrätt att priset för en laddbox ligger på mellan 5 000 och 12 000 kronor. Därtill kommer förstås också en installationskostnad. Att övertyga hyresvärden om att ta den kostnaden kan bli svårt, men det kostar ju inte att åtminstone ställa frågan. Och en sak som kan bita är att laddplatser för elbilar lär höja fastighetens värde.

Idag 03:53
Vem kan man skylla på när en självkörande bil krockar? Shutterstock
Ägande

Vem bär skulden när självkörande bilen krockar?

Om du i framtiden skaffar en helt självkörande bil och är inblandad i en olycka, vem bär då ansvaret? Det här är en fråga som försäkringsbranschen brottats med en tid. 

Vissa anser att det är tillverkarna av fordonen som ska hållas ansvariga för de olyckor som förr eller senare lär inträffa. 

– Det här ligger långt fram, men i framtiden kan det bli så att privatbilsförsäkringar inte är ett fungerande koncept längre, säger Andreas Broström, vd för försäkringsbolaget Paydrive, i en artikel i Realtid från 2017. 

Det råder samtidigt rätt stor enighet i branschen om att antalet olyckor kommer att minska till följd av att bilarna blir autonoma, något som förstås kommer att innebär att kostnaderna för försäkringsbolagen och därmed också premierna kommer att sjunka. 

Den tidigare vd:n för Volvo Cars sade i en artikel som sajten Byt Bil publicerade för några år sedan att forskning från Swiss Re och HERE visade att självkörande system kan göra att försäkringspremierna skulle minska med 20 miljarder dollar globalt till 2020. Med facit i hand så har utvecklingen av självkörande fordon inte kommit så långt att vi vet hur det blir med den saken ännu. 

På lite längre sikt – möjligen någon gång under 2040-talet – kan den personliga bilförsäkringen ha spelat ut sin roll helt, och istället kan det krävas att samhället gemensamt tillhandahåller de medel som krävs för att täcka försäkringskostnader vid olyckor, skriver Venturebeat i en artikel om saken. 

”Vare sig du tror att det kommer att bli olagligt eller ovanligt med mänskliga förare, så kan vi hur som helst förvänta oss att våra vägar och försäkringar kommer att förändras radikalt. Det här är en resa som varken konsumenter eller försäkringsbolag vill sätta på autopilot” skriver journalisten Parker O’very. 

Igår 04:04
PHEV, HEV eller rent av en FCEV? Unsplash
Ägande

PHEV – vad är det? Lär dig att behärska elbilsspråket

BEV, PHEV, HEV och FCEV? Den som blir förvirrad av de många nya förkortningar som dykt upp i kölvattnet av miljöbilarnas intrång på marknaden är nog långt ifrån ensam.

2020 har sagts bli året då miljöbilar slår igenom på bred front, inte minst här i Sverige. Det är med andra ord inte alls omöjligt att du inom en överskådlig framtid står där och ska bestämma dig för vilken typ av elbil som passar dig bäst. Låt oss därför en gång för alla reda ut vad de där förkortningarna egentligen står för:

  • BEV står för Battery Electric Vehicle och innebär att bilen är helt och hållet eldriven. Det finns alltså ingen alternativ bränslekälla, och man är därför beroende av den räckvidd fordonens batterier erbjuder. Dessutom krävs att man tar hänsyn till tillgången på laddare i de områden man tänkt köra i. Tesla är ett tydligt exempel på en tillverkare som enbart har BEV-fordon i sitt modellprogram.
  • PHEV står för Plugin Hybrid Electric Vehicle, vilket vi brukar kalla för ”laddhybrid” här i Sverige. Här kombineras en förbränningsmotor med en elmotor, och man kan själv ladda batteriet via ett uttag. Om man vill så kan man välja att köra helt och hållet på eldrift, men räckvidden är då sällan särskilt stor. Laddhybriden går annars över till förbränningsmotorn när batteriet har laddats ur. Konceptet är oerhört populärt på den svenska marknaden.
  • HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Även den här kategorin bilar har både en elmotor och en förbränningsmotor. Skillnaden från PHEV-bilar är att de dels inte kan laddas i uttag, dels inte tar sig lika långt på ren batteridrift. Ett vanligt exempel är Toyota Prius.
  • FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) är en intressant fordonsteknologi som också har kommit att debatteras flitigt. I Sverige kallar vi konceptet för ”bränslecellsbilar”. Det handlar fortfarande om elbilar, men de laddas genom att man fyller dem med vätgas som omvandlas till elektricitet, snarare än genom att man kopplar in dem till elnätet. En fördel med FCEV-bilar är att de går snabbt att tanka och kan erbjuda god räckvidd. En stor nackdel är bristen på mackar som erbjuder vätgas.
3 jun
Läs mer om Framtidens bilar | Ägande
Mordplatsen, Olof och Lisbeth Palme  TT
Palmemordet

Författaren: ”Övertygad om att det är Skandiamannen”

På morgonen den 10 juni kommer chefsåklagare Krister Petersson att ge besked om åtal i Palmeutredningen. Författaren Thomas Pettersson, som skrivit en uppmärksammad bok där han pekade ut den så kallade Skandiamannen som möjlig gärningsman, tror att hans teori kommer att hålla hela vägen.

– Jag är övertygad om att det är Skandiamannen. Sedan hundraprocentigt säker… Det finns alltid ett litet utrymme för att det är något annat., säger han till Aftonbladet.

2 tim
André Pops och  Lars Olof Lampers. SVT
undefined

André Pops leder program om Palmemordet på SVT

SVT kommer att sända flera program om Palmemordet i anslutning till att beslut om åtal meddelas nästa vecka, skriver public service-bolaget i ett pressmeddelande.

På kvällen 10 juni, samma dag som åklagare Krister Petersson håller sin pressträff, direktsänder man ett extrainsatt avsnitt av Veckans brott med André Pops och Lars Olof Lampers, som är redaktör för programmet.

SVT gör även en ny programserie, 34 år med Palmemordet, som kommer att publiceras på Play den 8 och 9 juni. Även här är André Pops och Lars Olof Lampers programledare.

4 tim
Läs mer om Palmemordet