Han är först på plats: ”Viktigast är att lyssna”
Hur möter man någon som förlorat allt i en husbrand eller översvämning?
– Viktigast i mitt första möte är att vara tillgänglig och lyssna, säger Stefan Godeberg, byggskadereglerare på Länsförsäkringar Östgöta.
I sitt jobb som skadereglerare har Stefan ofta den första kontakten med de som drabbats. De vanligaste skadorna han hjälper till med är vattenskador. Sedan är han och kollegorna ofta på plats när folk blivit drabbade av brand.
– Vi har jour och vi kommer ofta in tidigt, redan i slutet av släckningsarbetet, säger Stefan.
I ett första skede ser han till att saker och ting görs i rätt ordning och att entreprenörer rings in för åtgärder. Praktiska saker ska lösas, som boende för de drabbade, se till att inte nyfikna kommer in i huset och att det inte börjar brinna igen.
Alla reagerar olika
– Samtalet med de drabbade om vad som kommer hända dem tar vi inte första dagen, det är för mycket att ta in. Alla reagerar olika, en del är ledsna och chockade, andra sakliga och lösningsorienterade, och då brukar chocken komma först efteråt.
Varje möte med de drabbade är olika.
– Men det viktigaste är att jag finns där och att jag lyssnar. Man ska känna att vi inte är några byråkrater, vi är mänskliga.
Det är klart att det kan vara tunga samtal att ta.
– Men den bästa känslan man kan få i mitt jobb är när vi kan hjälpa till, och när vi kan hjälpa våra kunder att flytta hem igen, säger Stefan Godeberg