H&M inrättar ny tjänst för att ”ta itu med mångfald”
H&M har inrättat en ny global tjänst som ska driva bolagets arbete med mångfald och inkludering framåt. Det skriver klädjätten i en tweet på tisdagen. Tweeten kommer efter att bolaget anklagats för rasism då man publicerat en reklambild med en svart pojke som bär en hoodie med texten ”coolest monkey in the jungle”. En reklambild som bolaget senare tog bort och bad om ursäkt för.
H&M skriver att händelsen var ”helt och hållet oavsiktligt” men att den demonstrerar bolagets ansvar som ett globalt märke.
”Vårt åtagande att ta itu med mångfald och inkludering är genuint, därför har vi tillsatt en global ledare på det här området, för att driva vårt arbete framåt”, heter det i tweeten.
Tidigare rapportering
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen