Här är företaget som redovisar sitt klimatavtryck
Tidigare i år valde livsmedelsföretaget Oatly att göra det enklare för konsumenterna att göra mer hållbara val i butiken. Detta genom att redovisa sina produkters klimatavtryck på förpackningarna.
– Vi tycker det är självklart att man på ett enkelt sätt ska kunna se vad mat och dryck har för avtryck på klimatet. Förhoppningen är att fler ska efterfråga denna transparens från fler företag, och att livsmedelsbranschen överlag ska bli intresserade av att visa sina siffror. Vi vill att det blir obligatoriskt att redogöra för livsmedels klimatavtryck, på samma sätt som vi idag deklarerar näringsinnehåll, säger Carina Tollmar, hållbarhetschef på Oatly.
Först i Sverige
På Oatlys förpackningar anges klimatavtrycket i koldioxidekvivalenter (CO2e). Beräkningarna är gjorda av det oberoende svenska företaget CarbonCloud. För att räkna ut produktens klimatavtryck har man beräknat utsläppen ur ett livscykelperspektiv – från åker till butik.
Oatly var först ut i Sverige med att märka sina förpackningar med den här typen av information och nu hoppas man på att fler livsmedelsföretag ska vara öppna med vilket klimatavtryck deras produkter har.