Hem
(Henrik Montgomery/TT / TT Nyhetsbyrån)

Hårigt dockmonster från Kina tar över världen

Dockan Labubu har blivit en global sensation och gjort kinesiska Pop Mart till en jätte inom leksaksbranschen, skriver Financial Times och BBC. Dockan syns på bild bland kändisar som Rihanna och Dua Lipa. På andrahandsmarknaden betalar köpare upp till tredubbelt pris.

En förklaring är ”läppstiftseffekten”, där konsumenter drar ner på på dyrare inköp under ekonomisk osäkerhet men behåller vardagslyx som läppstift. Försäljningen sker i så kallade ”blinda lådor”, vilket experter menar kan leda till spelberoende bland unga.

Sedan noteringen på Hongkong-börsen har aktien rusat 500 procent. I dag är värderingen över 40 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 386 miljarder kronor, och är högre än Hasbro och Mattel tillsammans.

bakgrund
 
Labubu
Wikipedia (en)
Labubu (Chinese: 拉布布) is a brand of collectible plush toy monster elves created by Hong Kong designer Kasing Lung (Chinese: 龍家昇) and marketed by and sold exclusively at China-based retailer Pop Mart. Labubu is also the name of the main character in the series.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen