HBTQ-personer stark köpgrupp för företagare
Jobba med HBTQ-frågor! Det budskapet riktar föreningen Företagarna till sina medlemsföretag, rapporterar Ekot. Dels för att anställda gör ett bättre jobb i en miljö där alla är välkomna, och dels för att marknaden som omfattar HBTQ-personer värderas till 150 miljarder kronor.
– Jag tror att många ser det som en icke-fråga som man inte behöver ta på allvar, säger Frida Boklund, regionchef på Företagarna.
Men kanske håller den bilden på att förändras. Helena Westin, med bred erfarenhet från det svenska näringslivet och flera styrelseuppdrag, säger till SR att beröringsskräcken bland företagare börjat försvinna.
Westin varnar samtidigt för så kallad ”pinkwashing” – en del slänger upp en regnbågsflagga under Pride för att tjäna snabba pengar.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen