Hemligheten bakom de nya koncepthotellen
Hur kommer din hotellvistelse att förändras de närmsta åren och varför byggs det så många koncepthotell just nu? Här ger Björn Wigge, produktchef för Resia Möten, Event & Konferens, sin syn på tre starka trender inom hotellbranschen.
Vi ses alla i hotellbaren
En stark trend är att hotellen, särskilt i de större städerna, öppnar sina dörrar för fler än bara hotellgäster. I dag satsar hotellen på restaurangkoncept, barer, takterasser – öppna och välkomnande för allmänheten.
– I vissa fall ser du inte ens receptionen när du kliver innanför dörrarna. Känslan man vill förmedla är att det här är en pulserande mötesplats – som också råkar vara ett hotell, säger Björn Wigge.
Stora kedjor testar nytt
Överallt i världen öppnar nya och spännande hotellkoncept – så även i Stockholm.
Men skrapar man på ytan så upptäcker man att bakom många av de nya hotellen står välkända hotelljättar. Tre färska exempel i vår huvudstad är Haymarket, som ägs av Scandic och At Six och Hobo, som båda ägs av Nordic Choice Hotels.
– Ett fristående varumärke är ett sätt för hotellkedjorna att kunna ta ut svängarna för att locka till sig nya kunder. Ett klassiskt kedjevarumärke kommer med förväntningar och ofta vet man vad man får som gäst. Men det finns många som tycker det är tråkigt att veta vad man får, vilket driver efterfrågan på nya mer trendkänsliga koncept.
Aktiv vistelse
Airbnb har satsat stort på Trips, en tjänst för att få gästerna att upptäcka staden de besöker tillsammans med lokalbefolkningen. Det kommer i sin tur att sätta press på hotell att tydligare kunna erbjuda sina gäster unika upplevelser utanför hotellets väggar.
Resia
Utsedd till Sveriges bästa affärsresebyrå och Sveriges bästa Travel Management Company i Business Travel Awards 2017.