Färre annonser på Hemnet – men högre intäkter
Hemnet ökade omsättningen med runt 20 procent i det andra kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol. Ebitda-resultatet ökade ungefär lika mycket och båda nyckeltalen var i linje med analytikernas förväntningar.
Antalet annonser minskade dock, vilket enligt vd Jonas Gustafsson speglar en svagare marknad.
Samtidigt ökade den genomsnittliga intäkten per publicerat objekt (ARPL) med 35 procent.
”Ökningen i ARPL drevs främst av att fler bostadssäljare valde våra tilläggsprodukter tillsammans med prisjusteringar”, skriver vd:n.
Andra kvartalet
Omsättning: 483,5 mkr
Väntat (Infront): 482 mkr
2024: 405,0 mkr
Ebitda: 261 mkr
Väntat (Infront) 257 mkr
2024: 216,2 mkr
Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt: 8 451 kr
Väntat (Infront): 8 238 kr
2024: 6 274 mkr
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen