Hem
Vd Jonas Gustafsson (Pressbild Hemnet)

Färre annonser på Hemnet – men högre intäkter

Hemnet ökade omsättningen med runt 20 procent i det andra kvartalet jämfört med samma kvartal i fjol. Ebitda-resultatet ökade ungefär lika mycket och båda nyckeltalen var i linje med analytikernas förväntningar.

Antalet annonser minskade dock, vilket enligt vd Jonas Gustafsson speglar en svagare marknad.

Samtidigt ökade den genomsnittliga intäkten per publicerat objekt (ARPL) med 35 procent.

”Ökningen i ARPL drevs främst av att fler bostadssäljare valde våra tilläggsprodukter tillsammans med prisjusteringar”, skriver vd:n.

Andra kvartalet

Omsättning: 483,5 mkr
Väntat (Infront): 482 mkr
2024: 405,0 mkr

Ebitda: 261 mkr
Väntat (Infront) 257 mkr
2024: 216,2 mkr

Genomsnittlig intäkt per publicerat objekt: 8 451 kr
Väntat (Infront): 8 238 kr
2024: 6 274 mkr

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen