Hundratals olyckor anmäldes inte av Samhall
Över 800 anställda som skadats på jobbet på statligt ägda Samhall fick inte sina fall anmälda, visar en granskning som Fastighetsfolket gjort. Alla arbetsgivare har en skyldighet att anmäla arbetsplatsolyckor till Försäkringskassan.
Granskningen visar att 820 fall där anställda tvingats till sjukfrånvaro till följd av arbetsplatsolyckor inte anmälts.
– Man hoppas ju att statliga bolag ska sköta sig och känna till lagstiftningen, säger Styrmir Olafsson som är enhetschef för Försäkringsrätt på LO-TCO Rättsskydd.
bakgrund
Samhall
Wikipedia (sv)
Samhall Aktiebolag är ett svenskt statsägt aktiebolag med uppdraget att skapa meningsfulla och utvecklande arbeten för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.
Företaget grundades 1980 och är idag ett av svenska statens största företag, sett till antal anställda i Sverige. Ett av Samhalls mål är att 1 500 av medarbetarna varje år ska gå vidare till en anställning hos en annan arbetsgivare, något som 1 507 medarbetare gjorde 2019. Under företagets första decennier dominerades verksamheten helt av egen industriproduktion. Idag arbetar de flesta av medarbetarna inom service eller bemanning i andra företag, vilket man anser underlätta övergångarna till andra arbetsgivare.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen