Hem
Anna-Lena Lodenius. (JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN)

”Hur kunde så många lägga skulden på Lars Vilks?”

Hur kunde så många skuldbelägga den nu döde konstnären Lars Vilks trots att det var han som mottog hot? Det frågar sig journalisten och författaren Anna-Lena Lodenius i en krönika på sajten Doku, som granskar jihadism.

Vilks, som levde under personskydd efter att ha avbildat profeten Muhammed, fick betala ett högt pris för ”sina provokationer”, skriver Lodenius.

”Hans agerande kunde ha öppnat ögonen på fler för hur islamistisk terror och åsiktsförtryck fungerar, om de vågat se att det som drabbade honom var mycket större än konstnärens eget öde.”

SvD:s Lisa Irenius beskriver söndagens dödsolycka som fruktansvärd. Hon har haft invändningar mot Vilks men respekten för honom har växt på senare år, skriver hon.

Hans betydelse för diskussionen om yttrandefrihet har varit uppenbar och han har lyckats visa på hur närvarande hotet från den extrema islamismen är, menar Irenius.

Läs mer

bakgrund
 
Lars Vilks
Wikipedia (sv)
Lars Endel Roger Vilks, född 20 juni 1946 i Helsingborg, död 3 oktober 2021 i en bilolycka utanför Markaryd, var en svensk konstnär, konstvetare, författare och debattör. Han var bland annat känd för sitt kontroversiella konstverk Nimis, placerat i Kullabergs naturreservat alternativt i den av Vilks skapade staten Ladonien, där även hans bokverk Arx finns att beskåda. Andra kontroversiella konstverk var hans teckning av Muhammed som rondellhund och den så kallade Judesuggan. Han gjorde även världens största rondellhund. Som konstteoretiker argumenterade han för det institutionella konstbegreppet, i huvudsak genom sin blogg.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen