Ikea: Kunder vill hellre ha kvar labyrinten än gå fritt
Ikea satsade på citybutiker i tron att kunderna inte ville gå igenom en hel labyrint som guidade dem i shoppingen – nu visar det sig att man haft fel, skriver Wall Street Journal.
Tanken var att citybutikerna skulle vara så små att kunderna kunde se allt och röra sig fritt. Men undersökningar visar att kunderna vill ha vägledning, enligt Ingka Groups säljchef Tolga Öncü.
– Det stod klart att kunder tänkte: Nej, nej, nej, det här är en stor butik, säger han till WSJ.
Nu bygger Ikea i stället om citybutikerna så att de ska likna de klassiska jättevaruhusen mer. Samtidigt har man sålt citybutiker i metropoler som Madrid, Shanghai och New York, skriver tidningen.
Läs också
Navigera det ekonomiska läget med Omni Ekonomi
Inflation, räntehöjningar och svängande börsrörelser – hur navigerar man det utmanande ekonomiska läget?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att hantera marknaderna.