Hem
(Peter Morrison / AP)

Ikea mest värdefulla svenska varumärket

Ikeas varumärke värderas till 150,5 miljarder kronor och är det mest värdefulla svenska varumärket, enligt en ny rapport från värderingfirman Brand Finance.

”Även om möbelvarumärket ställdes inför utmaningar under pandemin med lägre kundefterfrågan och störningar i leveranskedjan, har varumärket behållit första positionen i Brand Finance Sweden 50 2022-rankingen”, står att läsa i rapporten.

Viaplay är det snabbast växande varumärket med 87 procent varumärkestillväxt och värderas nu till 38 miljarder.

I år ligger Sverige på 14:e plats i Global Soft Power Index 2022, vilket innebär att landet tappar fem platser jämfört med 2021.

Erbjudande: Läs Omni Ekonomi gratis i två månader

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp för affärsläsare. Omni Ekonomi ger dig Sveriges bästa och mest heltäckande bevakning av börs-, bolags- och marknadsnyheter. Dessutom får du dagliga expertkommentarer och långläsning från bland annat Wall Street Journal, Financial Times och The Economist. Du kan också välja att bevaka de bolag och/eller ämnen som intresserar dig allra mest.

Nu kan du som Omni-läsare testa Omni Ekonomi gratis i två månader (värde 318 kronor). Erbjudandet är helt utan förpliktelser, det blir ingen automatisk förlängning och du behöver inte ange något kreditkortsnummer.

Erbjudandet gäller endast dig som inte har nyttjat prova-på-erbjudande från Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen