Hem
Illustrationsbild. (Shutterstock)

Inflation ändrar köpmönster – Lidl och Rusta vinnare

En försäljningsökning på 20 procent och 2,5 miljarder mer i kassan. Det är tyska lågprismatkedjan Lidls facit för det senaste året, skriver GP som tagit del av bokslutet.

Enligt Sverigechef Jacob Josefsson är det den största omsättningsökningen på åtta år för bolaget.

– Vårt initiativ att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, säger han enligt tidningen.

Josefsson lägger också till att trenden att konsumenter bryter vanor ”accelererat under hösten och vintern”.

Enligt Market tar också fler lågpriskedjor marknadsandelar från dagligvaruhandeln – särskilt inom segment som kroppsvård och torrvaror. Där sticker särskilt Rusta och Normal ut, skriver sajten.

Läs mer

Gör en klok investering – testa Omni Ekonomi

Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare?

Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna.

Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen