”Influencers, ta ansvar – ni gör unga tjejer sjuka”
Är det influencers som bär ansvar för att ”size zero”-idealet är tillbaka? Frågan är mer komplex än så, men visst bidrar profiler på sociala medier till att trigga ätstörningsbeteenden hos unga, skriver stödorganisationen Tjejzonen på Aftonbladet debatt.
I SVT-dokumentären ”Smalast vinner” visas delar av de bilder och poser som möter unga på sociala medier i dag. I inlägg på inlägg syns knotiga revben, nyckelben och ryggrader. Influencers är med och bidrar till den här utvecklingen, skriver debattörerna. Men det positiva är att de också har möjlighet att bromsa den.
Debattörerna avslutar med att vädja direkt till svenska influencers:
”Var inte en del av anledningen till att unga tjejer blir sjuka, välj i stället att vara anledningen till att de inte blir det.”
Om debattörerna
Erika Steorn, generalsekreterare Tjejzonen
Ida Olihl, ansvarig för Tjejzonens ätstörningsstöd och sakkunnig i ätstörningsfrågor