Influencers tjänar på att spela hemmafruar
Framgångsrika influencers kan försörja sig genom att spela flärdfulla hemmafruar. Det visar ny forskning från Handelshögskolan i Göteborg som SvD Näringsliv skriver om.
Forskaren Magdalena Petersson McIntyre, vid Centrum för konsumtionsvetenskap, har analyserat drivkrafterna bakom så kallad influencer marketing och vilka kvinnoideal som förmedlas i dem.
Ingen av dem hon har intervjuat i undersökningen har någon önskan att återgå till en traditionell rollfördelning i hemmet med mannen som familjens försörjare.
– De kan verka som att de upprepar traditionella hemmafruideal. Men snarare utnyttjar de bilden av den glamorösa hemmafrun, säger hon till SvD.
bakgrund
Influencers
Wikipedia (sv)
Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen. Influerare är även bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna. Influerare kan vara kändisar, men begreppet syftar främst på förtroendeingivande personer med mål och möjlighet att påverka specifika målgrupper.Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen