Influencers tvingas betala pengar till Skatteverket
Åtta influencers som Skatteverket har granskat har blivit upptaxerade och tillsammans ska de betala nära 500 000 kronor till myndigheten, skriver Ekot.
Personerna har fått tjänster, saker och i vissa fall pengar för att göra reklam för olika företag eller produkter i sina sociala medier-kanaler. De har sedan inte deklarerat alla sina inkomster.
– Det finns oredovisade inkomster som inte redovisats. De får produkter och tjänster som de inte har redovisat, säger Henrik Kisterud, samordnare på Skatteverket, till radion.
Branschen beräknas årligen omsätta miljardbelopp och i många fall är det unga människor som inte har andra inkomster som arbetar som influencers.
Läs mer om influencers
bakgrund
Influerare
Wikipedia (sv)
Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen. Influerare är även bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna. Influerare kan vara kändisar, men begreppet syftar främst på förtroendeingivande personer med mål och möjlighet att påverka specifika målgrupper.Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen