Ingenjörsbrist i Sverige driver jobben utomlands
Att det saknas ingenjörer och andra former av spetskompetens i den svenska byggbranschen är ingen nyhet. Därför söker sig klienterna utomlands för att få vissa uppgifter genomförda.
SR Ekot har talat med Mats Påhlsson vid konsultföretaget ÅF, som har hand om Förbifart Stockholm. Arbetet med att ta fram ritningar, uträkningar och modeller av trafikbygget har lagts ut till flera andra länder, bland annat Indien.
– Vi förstärker oss på olika sätt med specialister i ett globalt perspektiv men också med kompetenser som kostar mindre än vad de svenska ingenjörerna gör, säger han.
bakgrund
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och byggtiden är minst åtta år. Regeringen beslutade 3 september 2009 att tillåta byggandet av Förbifart Stockholm enligt Vägverkets (numera Trafikverket) förslag.
Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Förbifarten kommer enligt nuvarande (2011 års) plan bli världens längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen