Hem
Arkivbild. (Matt Rourke / TT NYHETSBYRÅN)

It-jättarna tar majoritet av digitala annonskronorna

45 procent av alla svenska reklamkronor lades på nätbaserade kanaler i fjol men de utländska jättarna Google och Facebook tog en majoritet av kakan, enligt årets rapport om medieekonomi från Myndigheten för press, radio och tv.

Svenska annonsörer investerade uppskattningsvis 9,9 miljarder kronor på reklam via Google och Facebook under fjolåret vilket motsvarar hela 63 procent av den samlade digitala reklamförsäljningen i Sverige.

Den totala tillväxten i digitala annonser på 22 procent var den högsta någonsin för ett enskilt år. Samtidigt backade annonseringen i dagspress och tv med 11 procent respektive 1 procent.

”En viktig förklaring till ökningen är det explosivt växande intresset för sökordsmarknadsföring och för reklam förmedlad via mobiltelefoner som i mycket hög utsträckning domineras av Google och Facebook”, skriver myndigheten.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen