![](https://i.ytimg.com/vi/yIxA3o84syY/maxresdefault.jpg)
Kaepernick och #LikeAGirl – reklamfilmerna vi minns
Decenniets mest slagkraftiga och minnesvärda reklamfilmer stod bland annat Nike, Mattel och Burger King för. Det skriver CNBC som konstaterar att trenden bland de amerikanska bolagen har varit att förmedla ett budskap, inte bara kränga varor.
Några av de som ville – och lyckades – få igång en samhällsdebatt var Coca-Cola med sin reklamfilm ”It’s Beautiful” från 2014, som hyllar USA:s mångfald, samt Procter & Gamble’s med #LikeAGirl-kampanjen, som setts över 68 miljoner gånger på Youtube. I reklamfilmen för mensskyddet Always får barn och vuxna svara på frågor om hur tjejer springer och kastar, och svaren visar sig vara helt olika.
Andra effektfulla kampanjer som nämns är Nikes reklamfilm med NFL-stjärnan Colin Kaepernick, Burger Kings udda reklamfilmer samt Barbie-tillverkaren Mattel som 2015 blev virala när de fick små flickor att våga tro på sina karriärsdrömmar.
Coca Cola - It's Beautiful
![](https://i.ytimg.com/vi/D4BC8zUfNhU/maxresdefault.jpg)
Always – #LikeAGirl
![](https://i.ytimg.com/vi/yIxA3o84syY/maxresdefault.jpg)
Burger King – Wake Up With The King
![](https://i.ytimg.com/vi/x4_5qoy4oaQ/hqdefault.jpg)
Mattel – Imagine The Possibilities
![](https://i.ytimg.com/vi/u7XTJSDFJbs/maxresdefault.jpg)
Nike – Dream Crazy
![](https://i.ytimg.com/vi/-grjIUWKoBA/maxresdefault.jpg)