”Karisma överröstar kunskap i vårt samhälle”
Härvan kring Nya Karolinska och Boston Consulting Group (BCG) illustrerar att vårt samhälle värderar karisma och social kompetens högre än sakkunskap, skriver professorn Mikael Holmqvist på DN Debatt.
Det är uppenbart att BCG inte har erbjudit sjukhuset viktiga kunskaper eller insikter, skriver Holmqvist. Däremot har företagets ”välutvecklade sociala, kommunikativa och estetiska förmågor” gjort att man kunnat fakturera sjukhuset hundratals miljoner kronor.
Holmqvist skriver att ett sätt att förändra ett sådant synsätt är att börja i skolan, vars läroplan i dag lägger alltför stor tyngd vid att elever ska kunna uttrycka sig, på bekostnad av ämneskunskaper.
”Givetvis måste barn och ungdomar vara socialt förmögna, det har gällt i alla tider; men denna ”kunskap” kan inte vara det huvudsakliga målet och framför allt inte utgöra grunden för samhällets framtida ekonomi.”
Debattören
Mikael Holmqvist, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet