Kickstarter skärper riktlinjer kring språkbruk
Gräsrotsfinansieringstjänsten Kickstarter har tagit fram nya riktlinjer för säljarna på plattformen. Den mest intressanta förändringen står att finna under rubriken ”Ärliga och tydliga presentationer av projekt”. Där skriver Kickstarter att språkbruket har en avgörande betydelse när det handlar om vilka förväntningar potentiella backare får på produkten. Därför vill man uppmana säljarna att ge en så realistisk och korrekt bild av vad man gjort hittills, vilket utvecklingsstadium produkten befinner sig på samt vad man hoppas kunna åstadkomma med backarnas stöd. Man uppmanar också säljarna att undvika överdrifter och tvivelaktiga påståenden.
Kickstarter
Wikipedia (sv)
Kickstarter är en amerikansk internetplattform som samlar medel till olika projekt med hjälp av gräsrotsfinansiering. Företaget med samma namn har sitt säte i Greenpoint på Brooklyn i New York. Man blev tillsammans med Indiegogo pionjärer med sin internetbaserade finansieringsmodell och har sedan fått flera efterföljare, bland andra Crowdcube, Fundedbyme och GoFundmMe. Modellen går ut på att en entreprenör registrerar och presenterar sitt tilltänkta projekt på sajten. Därefter kan investerare eller potentiella framtida kunder sponsra med pengar för att finansiera tjänsten eller produkten som projektet ska ta fram.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen