Kinesiska snabbväxaren utan butiker utmanar H&M
Det butikslösa modeföretaget Shein har blivit en av de mest populära shoppingapparna i världen och utmanar nu H&M och de andra jättarna, enligt SvD Näringsliv.
Det digitala modebolaget från Kina satsar på snabba trender och låga priser precis som både H&M och Zara. Och det verkar gå hem. I juni var Shein den näst mest nedladdade appen i Sverige efter Klarna.
SvD beskriver det som att Shein vuxit till ”en enorm framgångssaga”.
Financial Times John Gapper kallar det kinesiska bolaget för ett ”anmärkningsvärt företag”.
bakgrund
Shein
Wikipedia (en)
Shein (stylized in all caps as SHEIN) is a Chinese women's online fashion retailer founded by Chris Xu in Guangzhou in 2008. It currently serves over 220 countries. The company is known for its cheaply priced apparel which is made directly in China, targeted mostly for all younger females aged from 16 to 34 years old.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen