”Kittlande ambivalens” lyfter von Trier-opera
I fredags var det premiär på Vadstena-Akademien för den amerikanske tonsättaren Missy Mazzolis operaversion av Lars von Triers film ”Breaking the Waves”. Både DN:s Sofia Nyblom och SvD:s Loretto Villalobos var på plats, och båda tycker att det är en minnesvärd upplevelse som bjuds.
Loretto Villalobos påpekar att filmen 1996 ansågs misogyn av många. Men när man ser operan är det lätt att ”med feministisk blick göra analogier till den dubbelbestraffning kvinnor ständigt stått inför gällande kyskhet och lydnad”.
Och Sofia Nyblom, som också hade svårt för delar av filmen på 90-talet, tycker att i operan är det ”just den kittlande ambivalensen som utgör tändsatsen i ett drama om manlig makt, kvinnlig styrka och gudstro”.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen