Hem
(Tomas Oneborg / SvD / TT / TT NYHETSBYR≈N)

Klart: Nya Slussen kommer att byggas

Projektet Nya Slussen kommer att byggas för 12 miljarder, skriver Stockholm Direkt. Endast SD röstade emot i kommunfullmäktige, enligt DN.
Inför beslutet samlades flera personer utanför Stadshuset på Kungsholmen för att protestera. En av de missnöjda var Mats Ekänger.
– Politikerna har vänt totalt och ska genomföra det här alliansprojektet, säger han till P4 Stockholm.
Kostnaderna för Nya Slussen har skenat från 8 miljarder till drygt 12 miljarder. Fullmäktige var därför tvungna att fatta ett nytt genomförandebeslut.

bakgrund
 
Nya Slussen
Wikipedia (sv)
Nya Slussen avser projektet att riva och nybygga trafikplatsen och båtslussen i Slussenområdet mellan Gamla stan och Södermalm i Stockholm. För den arkitektoniska utformningen står arkitektfirmorna Foster+Partners med Berg Arkitektkontor. I Stockholms stads handlingar används ibland termen Projekt Slussen medan Nya Slussen kallades ett vinnande tävlingsförslag från 2004 som var framtaget av Nyréns Arkitektkontor. Byggstarten för den nya slussenanläggningen har uppskjutits flera gånger och planeras nu till år 2016. Enligt genomförandebeslutet från 2010 är projektets budget 8 miljarder kronor i 2020 års penningvärde. I summan, som betalas av Stockholms stad ingår trafiklösningen, bussterminalen, avtappningskanalerna och själva båtslussen men inte byggnaderna över torgplanet. Genom försäljning av byggrätter räknar staden med intäkter som bidrar till projektets finansiering. För att kunna genomföra detta stora byggprojekt kommer Stockholms stad att upphandla omkring 25 delentreprenader. I och med den nya anläggningen kommer trafiksäkerheten och framkomligheten för gående och cyklister förbättras avsevärt och regleringen av vattennivåerna i Mälaren att få en tillfredsställande lösning. Projektet är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen