Hem
Skogsbrand i Kalifornien, arkivbild. Nick Ut / Ap

Klimatskeptiska budskap stärks om de upprepas

Klimatförnekande budskap uppfattas som mer trovärdiga om de upprepas, visar en ny studie som The Guardian refererar till. Och effekten syns även om mottagarens bild av klimatförändringarna ligger i linje med vetenskapen.

I två experiment fick 52 respektive 120 deltagare ta del av både vetenskapliga och klimatskeptiska påståenden, och sedan bedöma trovärdigheten. Vissa påståenden fick de ta del av flera gånger om. Slutsatsen är att det räcker att ett påstående upprepas en enda gång för att mottagaren ska bli mer osäker.

– Det visar hur kraftfulla och lömska upprepningarna är, och hur det påverkar människors bedömning av sanningen, säger rapportförfattaren Mary Jiang.

Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen