Hem
(Janerik Henriksson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Kommentarer: ”Är en direkt konsekvens av uttalandet”

Leif Östlings avgång från ordförandeposten i Svenskt Näringsliv är ”en direkt konsekvens” av hans uttalande i samband med paradisläckan. Det säger Ekots ekonomireporter Sören Granath i en av morgonens nyhetssändningar.

Östling mötte skarp kritik då han sa ”vad fan får jag för pengarna?” efter att han avslöjats med att placera pengar i lågskatteländerna Malta och Luxemburg.

– Skatter är en viktig fråga för Svenskt Näringsliv, säger Sören Granath i Ekot och menar att det är svårt för organisationen att behålla trovärdigheten i de frågorna efter Östlings uttalande.

SvD Näringslivs Mikael Törnwall är inne på samma spår:

– Att han går redan nu beror på uttalandet. När du representerar Svenskt Näringsliv måste du vara återhållsam, säger han i tidningens tv-program Ekonomistudion.

DN:s Pia Gripenberg menar att avgången inte är helt frivillig från Östlings sida.

– Nej, eftersom han slutar med omedelbar verkan och inte väntar till stämman 2018, säger hon.

Leif Östling har varit ordförande för Svenskt Näringsliv sedan 2016 och avgår ett halvår innan hans mandat går ut.

Läs mer

bakgrund
 
Leif Östling
Wikipedia (sv)
Leif Albert Östling, född 25 september 1945 i Luleå, är en svensk företagsledare och var chef för den av tyska Volkswagen ägarmässigt dominerade lastbilskoncernen Scania med säte i Södertälje. Östling kom 1972, efter att ha tagit både civilingenjörsexamen (Chalmers) och civilekonomexamen (Handelshögskolan vid Göteborgs universitet), till Scania-divisionen inom Saab-Scania där han avancerade via en rad olika befattningar. Bland annat var han ansvarig för långsiktig planering innan han 1983 utsågs till chef för Scania i Nederländerna. 1989 utsågs han till chef för Scania-divisionen och 1994 när Scania bröts ut ur Saab Scania-koncernen och blev ett självständigt bolag utsågs han till dess VD. Östling blev sparkad från sin post som VD från Volkswagen kommersiella fordon (vilket inbegriper Scania) 2012 på grund av kontroversiella uttalanden om att fackförbunden saknar vetorätt vid en eventuell flytt av arbetstillfällen. Östling gick 1 september 2012 vidare till en position i koncernledningen för Volkswagen och efterträddes som VD av Martin Lundstedt. Leif Östling har gjort sig känd som en kontroversiell näringspolitisk debattör med fräna uttalanden. Med åren har han distanserat sig politiskt från den tid under ungdomsåren då han tillhörde det socialdemokratiska ungdomsförbundet, SSU. När Scanias före detta huvudägare Investor år 2000 accepterade att Scania skulle slås samman med värsta konkurrenten Volvo Lastvagnar motsatte sig Östling den fusionen, precis som han hösten 2006 gick emot tyska MANs planer på att köpa upp Scania. I och med att EU-kommissionen, med hänvisning till EU:s konkurrensregler (Volvo/Scania skulle praktiskt taget få monopol på lastbilsmarknaden i Norden), stoppade fusionen mellan Volvo och Scania gick Östling segrande ur den striden och kunde med stöd från Scanias nya huvudägare Volkswagen bli kvar som koncernchef i Scania. Också MAN-budet om övertagande avvisades av ägarna och Östling kunde fortsätta som VD också efter bolagsstämman i maj 2007. Volkswagen dominerar numera ägarmässigt även MAN och verkar för ett samarbete mellan de båda lastbilstillverkarna. 2003 utsågs Östling till hedersdoktor både vid KTH och vid Luleå tekniska universitet. Han invaldes 2004 som ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien. Chalmersska Ingenjörsföreningen tilldelade honom Gustaf Dalénmedaljen 2012.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen