Hem
Skidåkare i Sadelbacken i Åre. (Pontus Lundahl/TT / TT Nyhetsbyrån)

”Sverige riskerar att bli klimatkrisens gulaschbaron”

Att medier lyfter fram svenska skidorter som vinnare när snön smälter i Alperna är oansvarigt och förrädiskt. Det skriver fyra experter vid forskningsprogrammet Mistra Environmental Communication på DN Debatt.

Skribenterna vänder sig mot rapportering om fördelar av klimatförändringarna som bara gynnar en liten grupp människor under en kort tid när ekosystem, livsmedelsförsörjning och vattentillgång står på spel.

De lyfter uttrycket ”gulaschbaroner”, som användes under första världskriget för att beskriva de som tjänade snabba pengar på andra människors lidande.

”Ska Sverige bli känt som klimatförändringarnas gulaschbaron?”

Om debattörerna

Anke Fischer, professor i miljökommunikation, Sveriges lantbruksuniversitet

Eva Friman, forskare vid Centrum för forskning och utbildning om hållbar utveckling och global hälsa (Swedesd) vid Uppsala universitet och adjungerad professor vid Sustainability Research Center, USC, Australien

Jutta Haider, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås och affilierad professor vid Lunds universitet

Sara Holmgren, forskare i miljökommunikation, Sveriges lantbruksuniversitet

 
Gulaschbaron
Wikipedia (sv)
Gulaschbaron, även förkortat gulasch, betecknade särskilt under och efter första världskriget en "krigsjobbare", ofta med bibetydelsen rik och vräkig uppkomling. Egentligen var det en person som på kort tid tjänat en förmögenhet på att leverera livsmedel till främst centralmakternas arméer under första världskriget. Det kan i överförd betydelse användas om personer som blivit rika genom spekulation eller om krigsprofitörer i allmänhet. "Gulaschtiden" är en informell beteckning för krisåren under och direkt efter första världskriget, gulaschbaronernas tid.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen