Hem
Illustrationsbild från tidgare sökningar efter MH370- (Rob Griffith / TT NYHETSBYRÅN)

”Komplicerad övning” kan lösa mysteriet MH370

En brittisk forskare är säker på att ha kartlagt var det malaysiska flygplanet MH370, som försvann från radarn någonstans mellan Kuala Lumpur och Peking i mars 2014, kraschade. Det rapporterar BBC.

Richard Godfrey, ingenjör inriktad på aeronautik, har ägnat ett drygt år åt att kalkylera olika former av data om flighten och på så sätt kommit fram till att planet kraschade i Indiska oceanen, 200 mil väster om Perth i västra Australien.

Godfrey beskriver uträkningen som ”en komplicerad övning”.

— Ingen hade tidigare samkört Inmarsats satellitdata med Boeings prestandadata och oceanografisk data om flytande vrakdelar och information från WSPR-nätet, säger han.

Två omfattande undersökningar efter MH370 har genom åren arrangerats i Indiska oceanen, men utan resultat. Godfrey menar att hans undersökning visar att nya undersökningar skulle kunna koncentreras till ett betydligt mer koncentrerat område än tidigare.

bakgrund
 
Malaysia Airlines Flight 370
Wikipedia (sv)
Malaysia Airlines Flight 370 (MH370/MAS370), även kallad för China Southern Airlines Flight 748 (CZ748/CSN748) genom ett codeshare-avtal, var en reguljär flygning från Kuala Lumpur, Malaysia till Peking, Kina som försvann den 8 mars 2014. Planet, en Boeing 777-200ER, försvann den 8 mars 2014. Ombord fanns totalt 227 passagerare från 15 olika länder samt 12 besättningsmän. Den sista kontakten med flygledningen ägde rum mindre än en timme efter start. Flygningen var schemalagd att avgå klockan 00:35 lokal tid (UTC+8) från Kuala Lumpur International Airport och beräknad att landa vid Beijing Capital International Airport klockan 06:30 lokal tid (UTC+8). Flygningen avgick klockan 00:42, lokal tid. En gemensam räddningsinsats genomfördes i ett 930 kvadratmil stort område i Malackasundet och Sydkinesiska havet av mer än 12 länder. Vietnam minskade sin insats den 11 mars, men sökområdet fortsatte att expandera och man började söka även på land. Den 12 mars började myndigheter också söka i Andamansjön, nordväst om Malackasundet. Senare koncentrerades sökandet på den sydöstra delen av Indiska Oceanen. Två passagerare som bordade flygplanet med hjälp av stulna pass väckte från början misstankar om en terroristaktion. Malaysiska polisen kunde identifiera både passagerarna, och sade att de sannolikt inte var terrorister.Kommunikationen mellan officiella representanter för många organisationer och allmänheten om det saknade flygplanet har varit otydliga, ofullständiga och ibland felaktiga.Den 12 mars citerade The Wall Street Journal källor inom den amerikanska regeringen och hävdade att motordata som automatiskt överförts av flygplanet indikerade att det förblev luftburet i totalt cirka fem timmar. Amerikanska utredare har sagt att de misstänker att flygplanet avsiktligt hade avletts "med avsikt att använda det senare för ett annat ändamål." Men den 13 mars avskrev den malaysiska transportministern dessa rapporter som felaktiga och uppgav att den senaste motordataöverföringen skedde klockan 01:07 MYT. Genom analyser av satellitkommunikationen mellan flygplanet och satellitföretaget Inmarsats landstation i Perth, Australien har man kunnat konstatera att flygplanet troligtvis var i luften i ytterligare sju timmar efter att det sist hördes av 01:07. Sista kommunikationen via satellit gjordes klockan 08:19 MYT (00:19 UTC), en timme och 50 minuter efter den tidpunkt då flygplanet skulle ha landat i Peking. När landstationen en timme senare, vid 09:15 MYT (01:15 UTC), försökte kontakta flygplanet fick man inget svar.Olika teorier om vad som har hänt med flygplanet avlöser varandra. Totalt 26 länder deltog i sökinsatsen. Flygplanet tros ha störtat i Indiska oceanen. I juli 2015 hittades ilandflutna vrakdelar på ön Réunion som den 5 augusti konstaterades troligen härröra från planet.Den 17 januari 2017 upphörde sökandet efter det försvunna flygplanet tills vidare.
bakgrund
 
Inmarsat
Wikipedia (en)
Inmarsat is a British satellite telecommunications company, offering global mobile services. It provides telephone and data services to users worldwide, via portable or mobile terminals which communicate with ground stations through fourteen geostationary telecommunications satellites. Inmarsat's network provides communications services to a range of governments, aid agencies, media outlets and businesses (especially in the shipping, airline and mining industries) with a need to communicate in remote regions or where there is no reliable terrestrial network. The company was listed on the London Stock Exchange until it was acquired by Connect Bidco, a consortium consisting of Apax Partners, Warburg Pincus, the CPP Investment Board and the Ontario Teachers' Pension Plan, in December 2019. On 8 November 2021, a deal was announced between Inmarsat's owners and Viasat, in which Viasat was to purchase Inmarsat.
bakgrund
 
WSPR
Wikipedia (en)
WSPR (pronounced "whisper") stands for "Weak Signal Propagation Reporter". It is a protocol, implemented in a computer program, used for weak-signal radio communication between amateur radio operators. The protocol was designed, and a program written initially, by Joe Taylor, K1JT. The software code is now open source and is developed by a small team. The program is designed for sending and receiving low-power transmissions to test propagation paths on the MF and HF bands. WSPR implements a protocol designed for probing potential propagation paths with low-power transmissions. Transmissions carry a station's callsign, Maidenhead grid locator, and transmitter power in dBm. The program can decode signals with a signal-to-noise ratio as low as −28 dB in a 2500 Hz bandwidth. Stations with internet access can automatically upload their reception reports to a central database called WSPRnet, which includes a mapping facility.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen