Konsumentverket granskar influencers kreditreklam
Några av Sveriges största influencers – med flera hundra tusen följare på sociala medier – har gjort reklam för olika typer av kreditbolag. Under 2020 ska Konsumentverket granska bolagens samarbeten med influencerbranschen. Det uppger myndighetens jurist Martin Olsson för SvD Näringsliv.
Sparappen Dreams forskningschef Elin Helander säger till tidningen att influencers kreditreklam innebär att deras följare kan börja se lån, krediter och avbetalningar som det nya normala.
bakgrund
Influerare
Wikipedia (sv)
Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen. Influerare är även bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna. Influerare kan vara kändisar, men begreppet syftar främst på förtroendeingivande personer med mål och möjlighet att påverka specifika målgrupper.Termen har bildats av den engelska motsvarigheten influencer ("påverkare"), som är vanligt förekommande även på svenska. Andra liknande begrepp är påverkare, opinionsbildare, trendskapare, trendsättare, förebild, motivatör och inspiratör.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen