Konsumentverket varnar för försäkringsdjungel
Det är inte helt lätt att hitta rätt bland alla olika hemförsäkringar som finns. En granskning som Konsumentverket har gjort visar att bolagens olika hemförsäkringar skiljer sig allt mer.
– Tidigare hette det bara hemförsäkring, men nu är det uppdelat: bas, mellan, plus. Hemförsäkringar har sett likadana ut i många år, men nu har de börjat förändras, säger Camilla Tellås, jurist på Konsumentverket.
Konsumentverket har kommit fram till att försäkringsbolagen i många fall kan förbättra informationen och avtalsvillkoren. Det gäller exempelvis preskriptionsregler, felaktig information om ångerrätt och begränsningar i försäkringen som inte nämns.
– I vissa fall måste man beskriva tydligare vad som ingår och vad som inte gör det.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen