”Köphetsen av studentmössor måste stoppas”
Försäljningen av studentmössor på gymnasieskolor har spårat ur och måste stoppas. Det skriver företrädare för Sveriges Konsumenter och Unga Konsumenter i en debattartikel i Aftonbladet.
Kostnaden för en mössa har skenat iväg och kan med olika tillval kosta upp emot 6 000 kronor. I flera fall har elever vittnat om köphets och påtryckningar från de ledande studentföretagen vilket är att klassa som aggressiv marknadsföring, menar debattörerna.
Direkta köpuppmaningar till personer under 18 år är även förbjudet enligt marknadsföringslagen.
Sveriges Konsumenter uppmanar rektorer och kommuner att följa efter Helsingborg stad där rektorer nyligen har beslutat att förbjuda mössförsäljning i skolans lokaler.
Om debattörerna
Elias Aspudd, projektledare Unga Konsumenter
Christine Fransholm, konsumentvägledare Sveriges Konsumenter
Sveriges Konsumenters ungdomskommitté: Merkeb Debassey, Brendan R. Joseph, Sandrella Wilhelmsson, Yan Gu, Nathalie Redén, Leandra Gashi, Anna Timoney Ringström och Stella Carlander.