Hem
Karin Brynell.

Kraftigt lyft för e-handlade matvaror i butik

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad 2020. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Justerat för skottdagen i fjol, som innebar en extra försäljningsdag, ger en total försäljningsutveckling på 6,1 procent.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2 procent samtidigt som försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 143,2 procent.

– Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen