Hem
Emilsson, SD:s Oscar Sjöstedt (stående), Linus Bylund och Hanna Wigh (TT)

Kreab har huvudroll när SD uppvaktas av näringslivet

Flera tunga lobbyorganisationer och PR-byråer jobbar aktivt för att påverka Sverigedemokraternas politik, skriver Dagens Industri. PR-byrån Kreab identifieras av tidningen som en extra central aktör. Kreab ska ha haft en intern diskussion om hur de ska förhålla sig till SD – och kommit fram till att partiet ska behandlas likadant som övriga partier.
– Att man försöker påverka alla som är politiskt valda är väl rätt självklart”, säger grundaren Peje Emilsson till DI.
Bland de frågor där Kreab ska ha påverkat SD:s linje nämns särskilt vinster i välfärden.
– Det finns en ryggmärgsreflex när det gäller vinst i välfärden, att man tycker det är dumt och att det borde förbjudas. Men om man sätter sig in i sakfrågan inser man att det är ganska korkat att vara direkt emot all vinst i all välfärdsverksamhet, säger SD-riksdagsmannen Linus Bylund till DI.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen