”Kriget mot utsläpp utav plast blev just personligt”
Studien som visar att mikroplaster hittat in i människans näringskedja överraskar inte The Guardians kolumnist Gaby Hinsliff. Precis som forskarna betonar hon dock att studien – omfattande totalt åtta personer – bara är början och att ytterligare och mer omfattande forskning behövs.
”Spelar det någon roll?” frågar hon sig. Allt studien kan bevisa är ju att mikroplasterna finns i den mänskliga avföringen – inte om de gjort någon skada. Oavsett vilket skriver Hinsliff att studien kan göra kriget mot utsläpp av plaster personligt:
”Det är något genuint galet med ett samhälle som å ena sidan är besatt vid kvaliteten på den mat vi stoppar i våra munnar, och som samtidigt gladeligen äter sina egna sopor”.
Om studien
Fem kvinnor och tre män – mellan 33 och 65 års ålder från Finland, Nederländerna, Storbritannien, Italien, Polen, Ryssland, Japan och Österrike – deltog. De förde sedan en dagbok under en veckas tid över vad de åt, och lämnade slutligen in ett avföringsprov till forskarna vid Medizinische Universität i Wien.
Samtliga åt mat paketerad i plast och drack från plastflaskor. Sex åt fisk eller skaldjur. Ingen av de åtta var vegetarianer.