Hem
Bilder på ett hus som sprids på sociala medier. Den vänstra versionen är från en mäklares annons, den högra från Google streetview. (Skärmdump)

Kritiken: Hus förskönas med AI – vilseledande

AI används allt oftare för att ”inreda” eller bättra på lägenheter och hus i amerikanska mäklares annonser, rapporterar Wired.

I en videoannons som tidningen har granskat syns bland annat en välfylld vinkällare och en bubbelpool, som dock inte finns i den verkliga bostaden.

En husletare i Michigan som snubblat över flera manipulerade annonser menar att de är direkt vilseledande – och ibland inte så lite konstiga.

– Jag började lägga märke till att saker inte stämde. Trappor ledde till ingenstans och allt såg ut som i en tecknad serie.

Katy Borja, marknadsansvarig på en mäklarfirma i Nevada, säger till CNBC att AI-förbättringar av bostäder troligen kommer att bli allt vanligare, men att det är viktigt att mäklarna är tydliga med att det är en förbättrad version som visas upp.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen