Krönikor: Absurt att SAS låter snöflingor bestämma
Flera kulturskribenter tycker att det är oroväckande att SAS valt att plocka ner sin reklamfilm om vad som är ”skandinaviskt” efter kritiken som riktats mot den på sociala medier. Expressens kulturchef Karin Olsson tycker att vi borde lärt oss om hur utländska påverkanskampanjer piskar upp stormar i sociala medier.
”Hur kunde vi hamna i situationen att några tusen människor som inte har något bättre för sig än att klaga på en reklamfilm ska få bestämma hur SAS marknadsför sig?” skriver hon.
DN:s Per Svensson är inne på samma spår och tycker det är illavarslande att SAS viker sig efter kritik från bland andra SD:s partisekreterare Rickard Jomshof.
”Det är lika absurt som oroväckande”, skriver Svensson.
Aftonbladets Karin Pettersson skriver att opinionsbildning på nätet fungerar och att ett relativt litet antal personer kan få stort genomslag i en digital offentlighet som inte är neutral.
”Ett sådant medielandskap är lätt att påverka för den som är skamlös och har en armé av nätsoldater.”