Hem
Cecilia Tisell. (Noella Johansson / TT NYHETSBYRÅN)

”Kunder rättslösa vid köp av skönhetsbehandling”

Alla konsumenter bör omfattas av skyddande regler och försäkringar när det gäller olika former av skönhetsbehandlingar – därför måste dagens regler ändras. Det skriver Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör, på DN Debatt.

Hon lyfter flera argument till varför det är viktigt att ändra reglerna: fyra procent av befolkningen har betalat för en skönhetsbehandling, var femte konsument är inte nöjd med sitt köp och dessutom kan konsekvenserna om något går fel bli mycket stora.

Enligt Tisell behövs en ”sammanhållen lagstiftning” där det bland annat ställs krav på försäkring, införs utbildning och kompetenskrav samt att man inrättar ett nationellt register.

bakgrund
 
Konsumentköplagen
Wikipedia (sv)
Konsumentköplagen (1990:932 ) är en svensk lag, som reglerar vad som gäller när konsumenter köper lösa saker av näringsidkare (Företagare). Lagens regler är tvingande men endast till konsumentens fördel. Det innebär att parterna kan avtala bort en regel i lagen om avtalsvillkoret försätter konsumenten i en gynnsammare position än lagregeln. Det sagda hindrar inte parterna att efter en inträffad händelse överenskomma om något som strider mot en tvingande regel så länge konsumenten är medveten om den tvingande regel konsumenten då efterger. En sådan överenskommelse är bindande för konsumenten. Med konsument (slutanvändare) avses enligt 1 § en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Med näringsidkare avses enligt samma lagrum en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med en egen näringsverksamhet. Sedan en lagändring 2002 gäller numera enligt den viktiga 20a § att fel som visar sig inom sex månader efter det att en vara avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat visas. Det innebär i princip att det föreligger en presumtion för att fel som uppstår inom sex månader från köpet har funnits redan från början. Omvänd bevisbörda gäller således under den tiden och det är upp till den näringsidkare som inte vill avhjälpa felet att försöka motbevisa att felet var ursprungligt.

Mer om debattören

Cecilia Tisell, Konsumentverkets generaldirektör och Konsumentombudsman

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen