Hem
(Sunday Alamba / TT / NTB Scanpix)

”Likes” på sociala medier utmanar klädbutiker

Sociala medier som Instagram kan vara en anledning till att det går sämre för klädbutikerna, menar Jonas Larsson, lektor i mode och textil vid Textilhögskolan i Borås.

”Fast fashion” från kedjor som H&M och Zara slog igenom på allvar för 20 år sedan och de billiga kläderna med hög modefaktor blev ett sätt att uttrycka sig. Med de sociala mediernas intåg går det i stället att få ”likes” på nätet i stället för i verkliga livet, säger Larsson som tror att det kan vara en av förklaringarna till att det går sämre för butikerna.

Det finns olika forskningsprojekt som studerat ungdomar och hur de beter sig i klädbutiker.

– De har sett att unga bär in högar av kläder i provrummen, tar kort på sig själva och sedan bär tillbaka kläderna, säger Larsson till TT.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen