Hem
Publiken anländer till Melodifestival-finalen på Friends Arena. (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Live Nation tjänar miljoner på Melodifestivalen

Bara biljettförsäljningen till Melodifestival-turnén omsätter minst 50 miljoner kronor för SVT:s samarbetspartner Live Nation. Ett samarbete som Live Nation är ”mycket måna om att få fortsätta”, säger Kristofer Åkesson, pr- och kommunikationsansvarig hos Live Nation, till SVT Nyheter.
SVT och Live Nation har samarbetat sedan 2002 då Melodifestivalen stöptes om till dagens utseende, något annat företag har aldrig varit aktuellt, berättar SVT Nöjes programchef Thomas Hall.
– Genom åren har ett antal företag visat intresse för diskussion, vilket har skett, men inget av dem har fullföljt och faktiskt gått in i seriös förhandling vilket vi såklart hade välkomnat, säger han till SVT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen