Hem
Konsums lågprismärke Blåvitt, Susanna Gideonsson. (TT)

LO:s kritik: Coop verkar ha glömt sitt ursprung

LO:s ordförande Susanna Gideonsson kritiserar Coop med anledning av de kraftigt höjda matpriserna. Företagets grundidé, med bra mat till rimliga priser, tycks vara som bortblåst, säger hon till TT.

– Det verkar som att man har övergett den tanken över huvud taget.

Statistik visar att Coop gick i bräschen för prishöjningarna efter nyår, och höjde mer än konkurrenterna Ica och Axfood. Gideonsson tycker att Coop borde kunna spela en annan roll.

– Deras affärsmodell att vara medlemsägd, att finnas till för vanligt folk borde kunna flyga bättre än någonsin. Men det är inte det de gör affärer på i dag, säger hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen