Hem

Man bakom GTA V-fusk krävs på 1,4 miljoner

Det blir allt vanligare att spelutvecklare drar spelfuskare av olika slag inför rätta. Och i USA har nu Take Two Interactive – som står bakom speltiteln Grand Theft Auto V – nu vunnit ett domstolsmål mot en man i Florida som utvecklat ett fuskvertyg för just GTA V.

Mannen måste nu betala 1,4 miljoner kronor i skadestånd för att ha utvecklat mjukvaran Elusive, som gör det möjligt att fuska och förstöra för andra spelare. Verktyget har gått att köpa i ett antal olika paketeringar för motsvarande 100 till 300 kronor.

Take Two säger sig ha varit öppna för att göra upp i godo, men gick vidare i rätten efter att man inte fått någon respons.

Verktyget Elusive har inte funnits tillgängligt på över ett år, sedan Take Two kontaktade mannen om saken.

 
Grand Theft Auto V
Wikipedia (sv)
Grand Theft Auto V, vanligtvis förkortat till GTA V, är ett TV-spel i actiongenren utvecklat av Rockstar North och gavs ut av Rockstar Games den 17 september 2013 till Playstation 3 och Xbox 360, samt den 18 november 2014 till Playstation 4 och Xbox One. En PC-version släpptes den 14 april 2015. Spelet är den femte stora titeln i Grand Theft Auto-spelserien, en uppföljare till Grand Theft Auto IV från 2008 och är det femtonde spelet i serien totalt sett.Spelet utspelar sig i den fiktiva staden Los Santos i staten San Andreas och dess omgivningar, modernt baserat på nutida Los Angeles och södra Kalifornien. Spelets kampanjdel skildras genom tre huvudpersoner som spelaren kan växla mellan. I spelet ingår ett online-flerspelarläge som tillåter upp till 16 spelare på Xbox 360 och Playstation 3 samt 30 spelare på Xbox One, Playstation 4 och PC att delta i både kooperativa och tävlingsinriktade matcher. Rockstar betraktar Grand Theft Auto V som efterträdare till många av sina tidigare spelprojekt, som Red Dead Redemption och Max Payne 3. Utvecklingen påbörjades kort efter lanseringen av Grand Theft Auto IV, med fokus på att förbättra seriens spelmekanik genom att ge spelaren kontroll över tre huvudpersoner. När spelet gavs ut blev den mycket hyllad av många spelrecensenter som berömde spelets handling, presentation och spelmekanik. Det blev också en kommersiell framgång och slog flera försäljningsrekord genom att tjäna in 800 miljoner dollar under de första 24 timmarna på marknaden, och 1 miljard dollar under de tre första dagarna, vilket gör spelet till världens snabbast säljande underhållningsprodukt.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen