Märta sålde dejt för Musikhjälpen – för 10 500
Märta Waldrop från Göteborg auktionerade ut en dejt med sig själv på auktionssajten Tradera, till förmån för Musikhjälpen. Det vinnande budet? 10 500 kronor, rapporterar SVT Nyheter.
När SVT talar med henne säger hon sig vara lite överraskad över engagemanget. Hon beskriver känslan inför den stundande dejten som ”lite pirrigt”, eftersom vinnaren skänkt 10 500 kronor till Musikhjälpen tack vare henne.
– [Det] är både fint för insamlingen och väldigt dåligt för min hybris, säger hon.
bakgrund
Musikhjälpen
Wikipedia (sv)
Musikhjälpen är den svenska versionen av radio- och TV-formatet Serious Request, som har sänts årligen veckan före jul sedan år 2008. Ursprungsprogrammet Serious Request skapades år 2004 av den nederländska radiostationen 3FM. Syftet med Musikhjälpen är att samla in pengar till ett projekt. Detta genomförs genom att tre programledare stängs in i ett hus, kallat "glasburen", i sex dygn utan fast föda. Under tiden sänder de radio och TV 24 timmar om dygnet hela perioden, samtidigt som lyssnarna och tittarna kan önska låtar mot att de skänker pengar. Förutom i Sverige och Nederländerna har formatet även sänts i Belgien, Kenya, Schweiz och Sydkorea.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen