Hem
Arkivbild. (ADAM IHSE / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Medhelp: Finns ingen bestämd samtalslängd

Medhelp AB, som ansvarar för 1177 Vårdguiden i Stockholms läns landsting, slår ifrån sig kritiken om stress och tidspress på arbetsplatsen, rapporterar Svenska Dagbladet. Flera sköterskor vittnar om att de uppmanats att hålla samtalen korta för att hinna med så många patienter som möjligt.

Charlotte Björkman, verksamhetschef på Medhelp AB, säger att det inte finns någon bestämd gräns för hur länge en sköterska får prata i telefon med en patient men att den optimala samtalslängden är 5-6 minuter, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Längre samtal än så är inte att föredra med hänsyn till patientsäkerheten, säger Björkman till SvD.

Hon håller inte med om att tidspress skulle vara ett problem på Medhelp och 1177 Vårdguiden.

bakgrund
 
1177 Vårdguiden
Wikipedia (sv)
1177 Vårdguiden är en webbplats och telefontjänst med information, rådgivning och tjänster inom hälsa och vård. Webbplatsen drivs av Inera AB, ett företag som ägs av SKL, Sveriges landsting och regioner samt (nästan alla) Sveriges kommuner gemensamt.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen