Hem
(Isabell Höjman/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Pressade sköterskor på 1177: Skulle ha korta samtal

Flera sjuksköterskor på 1177 Vårdguiden i Stockholm vittnar om stress och tidspress, rapporterar Svenska Dagbladet.

– Jag blev vid flera tillfällen inkallad till chefen för att jag haft för många långa samtal, säger en sjuksköterska som slutat på 1177 till tidningen.

Det är det privata vårdbolaget Medhelp AB som driver telefonrådgivningen i Stockohlms län. I avtalet med landstinget premieras korta tider och många samtal. Det innebär att ju fler samtal sköterskorna hinner med, desto mer pengar får Medhelp av landstinget.

bakgrund
 
1177 Vårdguiden
Wikipedia (sv)
1177 Vårdguiden är en webbplats och telefontjänst med information, rådgivning och tjänster inom hälsa och vård. Webbplatsen drivs av Inera AB, ett företag som ägs av alla Sveriges landsting och regioner gemensamt.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen