Hem
(Johan Nilsson / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Mediamarkt storsatsar – öppnar minst tio varuhus

Hemelektronikkedjan går återigen på offensiven efter att ha fokuserat på besparingar. De kommande åren ska Mediamarkt öppna fler än tio nya varuhus i Sverige.
– Mediamarkt är i Sverige för att stanna, det finns ingen tveksamhet om det. Vi tillhör den största hemelektronikkedjan i Europa som täcker 15 länder, säger vd Per Kaufmann.
I fjol steg omsättningen med 5,3 procent och landande på 5,05 miljarder kronor.

bakgrund
 
Media Markt
Wikipedia (sv)
Media-Saturn-Holding är en tysk hemelektronikkedja som med varumärket Media Markt har fler än 600 butiker i 15 länder: Tyskland, Österrike, Schweiz, Ungern, Polen, Spanien, Portugal, Nederländerna, Italien, Belgien, Frankrike, Grekland, Sverige, Ryssland, Turkiet och Kina. Företaget är det största i Europa i sin bransch.[källa behövs] Dessutom finns mer än 200 butiker under varumärket Saturn som också säljer hemelektronik. Media Markt ingår i den tyska handelskoncernen Metro AG och styrs genom Media-Saturn-Holding där även Saturn ingår. Strategin är att genom personlig service och stora volymer hålla priserna nere och att ha ett stort utbud av hemelektronik. Media Markt har startat och planerar att starta butiker i Sverige och blir därmed en konkurrent till bl.a. Elgiganten, Netonnet och Siba. Företagets slogan "Ich bin doch nicht blöd" (ung. "Jag är ju inte dum") används i de länder man är verksam i och har blivit ett begrepp. I Sverige används en modifierad slogan med liknande betydelse: "Allt annat känns puckat", som dock används mer sällan 2011, då en annan slogan "Allt annat känns mindre bra" också använts.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen