Hem
Illustrationsbilder. (TT)

Mediechefer: Reklamförbud hotar Sveriges radiobransch

Regeringens förslag på kraftiga inskränkningar i svenska spelföretags marknadsföring innebär i praktiken ett reklamförbud och skulle drabba svenska radioföretag med ett intäktsbortfall på drygt 100 miljoner kronor årligen. Det skriver radiocheferna för Nent, Bauer Media och NRJ i en debattartikel i SvD.

Enligt dem har tidigare utredningar dessutom visat att ett krav på ”särskild måttfullhet” i reklamen inte skulle ha någon effekt på problematiskt spelande.

Samtidigt går radiobranschen på knäna, skriver cheferna.

”Det sista vi då behöver är att vår egen regering lägger förslag som drar undan en betydande del av våra annonsintäkter, till ingen nytta.”

Om debattörerna

Christer Modig, Nent Group Radio

Linda Palmgren, Bauer Media Group Sweden

Richard Mazeret, NRJ Sweden

Tidigare

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen