Mercedes-Benz: Drömbilar eller bildrömmar?
Det kommer nya bilar och bilmärken i aldrig sinande ström idag. Tekniken går snabbare än någonsin och eldriften har gett oss helt nya begrepp att förhålla oss till. Mitt i allt detta är det lätt att glömma bort bilarna med själ. De som gav – och ger oss – upplevelser som inte går att sätta siffror på. Här är ett axplock drömbilar ur Mercedes-Benz historia som än i dag ger oss bildrömmar:
Mercedes-Benz 500 K Special
Många anser att Mercedes-Benz 500 K (och efterföljaren 540 K) som byggdes 1934 – 1939 är de kanske vackraste bilar som tillverkats. Bilen var känd för att vara lätthanterlig och snäll att köra. Ända till dess att man tryckte ner gaspedalen lite mer och kompressorn på den raka 8:an på 5,0 liter kickade in. Då gick effekten från 100 till 160 hästkrafter och gav bilen en toppfart på 160 km/tim. Detta för 86 år sedan. Vill du köpa en av dessa bilar idag så får du räkna med att betala omkring 60 miljoner kronor…
Mercedes-Benz 600 Pullman Limousine
I många år var “Mercedes 600” själva definitionen på en bil för statsöverhuvuden och andra potentater. Bilen var fullproppad med tekniska innovationer där både stolar, sidorutor och baklucka styrdes med hydraulik. Bilen hade dessutom både luftfjädring, centrallås och elektronisk klimatanläggning. Modellen var så före sin tid att den faktiskt tillverkades ända till 1981 – om än i bara 2 667 exemplar. Som kuriosa kan nämnas att detta inte bara var en bil för kungar och presidenter. Det var även en rockstjärnebil. Bland de som ägde en kan nämnas David Bowie, Elvis Presley och John Lennon.
Måsvingen
Mercedes-Benz 300 SL Coupé är kanske den mest mytomspunna modellen någonsin från Mercedes-Benz. De karakteristiska dörrarna var inte en design gimmick utan resultatet av att röramens tröskellådor var så höga att det inte gick att ha vanliga dörrar. Den raka sexan på tre liter gav en effekt på 215 hästkrafter och kunde ta bilen till en toppfart på 250 km/tim.
Totalt byggdes 1 400 ”måsvingar” mellan 1954 och 1957, varav 29 hade aluminiumkaross. En specialversion (300 SLR Uhlenhaut Coupe) baserad på racingversionen 300 SLR såldes 2022 för mer än 1,5 miljarder kronor. Det gör den till världens genom tidernas dyraste bil.
”The Hammer”
Mercedes-Benz tillverkade tidigt bilar som på ytan såg ut som ”vanliga bilar” men som dolde prestanda utöver det vanliga. Men inga av dessa var i närheten av AMG 300 E 6.0 – The Hammer. Både coupé, sedan och kombi gick att få med den extrema motorn på 385 hästkrafter som gav bilen en toppfart på 300 km/tim. Utseendet och prestandan gjorde att smeknamnet den fick i USA ”The Hammer” passar väldigt bra in. I dag är detta en äkta kultbil som får kändisar och samlare att slåss på auktionerna världen över.
Mercedes-Benz SL (1971 – 1989)
Det är mer än 50 år sedan Mercedes-Benz SL lanserades 1971. Och även om det är en 70-tals bil i botten så är roadstern för många själva sinnebilden för ”det glada 80-talet”. Modellen tillverkades nämligen i hela 18 år – ända till 1989 – vilket är längre än någon annan Mercedes med undantag för G-Klass. Otaliga 80-tals filmer börjar med en person som kör i solen någonstans i USA i en öppen SL – gärna med uppkavlade ärmar på linnekavajen. I år kom en helt ny version av SL. Enligt många en framtida klassiker även den…
Helelektriska G-Klass
En av våra drömbilar är just en dröm – eftersom den ännu inte finns: Helelektriska G-Klass från Mercedes-EQ. Det är den kommande eldrivna versionen av Mercedes-Benz ikon G-Klass. Liksom G-Klass kommer den att byggas på en ramkonstruktion och baseras på en helt egen plattform. Enligt koncernchefen Ola Källenius kommer modellen att lanseras under 2024 och kommer att ha terrängegenskaper som är minst lika bra som G-Klass.