Hem
Patricia Wulf i sitt hem i Virgina. (Jacquelyn Martin / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix)

Mezzosopran: Tänkte alltid, ”förstör jag min karriär”?

Mezzosopranen Patricia Wulf är den enda av nio kvinnor i AP:s granskning av Plácido Domingo som öppet anklagar operastjärnan för sexuella trakasserier.

Wulf arbetade ihop med Domingo på Washington Opera 1998 och hennes karriär höll just på att ta fart. Varje kväll möttes hon av samma viskande fråga när hon gick av scenen.

– Han ställde sig så nära mig han kunde, satte sitt ansikte mot mitt, sänkte rösten och sa: ”Patricia, måste du gå hem i kväll?”

61-åriga Wulf är tårögd när hon berättar om händelserna i dag, skriver nyhetsbyrån. Hon menar att personer av Domingos kaliber ses som gudar i branschen.

– Så fort man går därifrån tänker man: Förstörde jag just min karriär?

Domingo nekar i ett uttalande till att ha tagit initiativ som inte varit ömsesidiga under sin karriär.

bakgrund
 
Plácido Domingo
Wikipedia (sv)
Plácido Domingo, född 21 januari 1941 i Madrid, är en spansk operasångare (tenor). Han anses vara en av de mest begåvade och hårdast arbetande musikerna med 146 roller i repertoaren (juli 2015), fler än någon annan tenor. Han är också beundrad för sin skådespelarförmåga, sin musikalitet och skarpa musikaliska intellekt, och det imponerande antalet och varierande rollerna som han behärskat. Hans namn betyder ungefär ”fridfull söndag”. Domingos föräldrar var zarzuelasångare. När han var åtta år flyttade de till Mexiko där han studerade sång, piano och dirigering. 1957 debuterade han i en barytonroll i en zarzuela men han lade snart om rösten och sjöng 1961 Alfredo i Verdis La traviata i Monterrey i Mexiko. Första gången han väckte uppmärksamhet var då han samma år gjorde rollen som Arturo tillsammans med Joan Sutherland i Lucia di Lammermoor av Donizetti i Dallas i USA. Efter att ha sjungit några år på operan i Tel Aviv i Israel kom han 1966 till New York City Opera där han deltog i invigningsföreställningen i Lincoln Center. 1968 sjöng han för första gången på Staatsoper i Hamburg i Tyskland och på Metropolitan i New York i USA där han ryckte in för Franco Corelli i Cileas Adriana Lecouvreur och togs emot med sådant jubel att hans stjärnkarriär tog fart. På 1970-talet etablerade han sig över hela världen som den ledande tenoren (jämsides med Luciano Pavarotti) i det italienska facket som Otello i operan med samma namn, Manrico i Trubaduren och Radamès i Aida, alla av Verdi, Andrea Chénier av Umberto Giordano och många andra partier. Han har även sjungit Lohengrin, Tannhäuser och Walther i Mästersångarna i Nürnberg av Wagner. 1985 avbröt han sin karriär i ett år efter den stora jordbävningen i Mexiko men återvände med oförminskad kraft. Tillsammans med José Carreras och Luciano Pavarotti blev Domingo känd som en av de ”tre tenorerna”. Tillsammans framträdde och marknadsfördes de intensivt under 1990-talet.På senare år har Domingo bytt röstfack, i det att han framträtt i en rad barytonroller, främst i operor av Verdi. Ett av de mera uppmärksammade exemplen på detta var när han 2011 sjöng titelrollen i Rigoletto i en TV-version inspelad på plats i Mantua, där operans handling utspelar sig. Domingo är även verksam som dirigent och chef över två operahus (Los Angeles-operan och Washington Opera i USA).Domingo blev 20 februari 2009 den förste mottagaren av Birgit Nilsson-priset på 1 miljon amerikanska dollar.

Patricia Wulf med sin fyraåriga dotter och Domingo, 1998

(Jacquelyn Martin / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix)
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen