Hem
Arkivbild: Slask i Stockholm under mellandagsrean. (Tomas Oneborg / SvD / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Mild vinter ger trög försäljning för sportbutikerna

De svenska sportbutikerna har haft en trög handel av vinterrelaterade varor i spåren av det milda vädret. I november bidrog det oväntade snökaoset till ökade försäljningssiffror i sportbranschen. Men i december och januari minskade försäljningen jämfört med motsvarande period ett år tidigare, enligt Handelns utredningsinstitut (HUI).

Enligt Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI, märks det att sportbutikernas väderberoende har blivit tydligare de senaste åren, bland annat på grund av att butikerna nu för tiden säljer mer vinterkläder. Den försäljningen minskar också när vädret är milt, menar han.

– Med tanke på att hushåll har en tendens att köpa kläder i sista minuten köps det färre jackor om det inte blir någon snöstorm, säger han till TT.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen