Hem
Joni Mitchell och Neil Young. TT

Mitchell och Young gör succé efter Spotify-avhopp

Försäljningen av Neil Youngs album har ökat med 80 procent sedan han bojkottade Spotify i slutet av januari. Det skriver tidningen Rolling Stone och hänvisar till siffror från MCR Data, ett spårningssystem för musik i USA och Kanada.

Hans musik har inte heller slutat strömmas på andra plattformar sedan avhoppet från Spotify. Mellan 27 januari och 3 februari spelades Youngs musik 5,6 miljoner gånger, att jämföra med omkring fyra miljoner strömningar innan bojkotten.

Joni Mitchell, som var den första världsartisten att ta rygg på Young, har ökat sina spelningar ännu mer efter att hon lämnade Spotify – från 2,3 miljoner till tre miljoner strömningar. Avhoppet har också dubblat hennes albumförsäljning.

Annons
Annons
Vi strävar alltid efter objektivitet och faktagranskar alltid våra artiklar. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen
Annons